Inflate your bcd!

Goededag allemaal!

is alweer 2 weken geleden dat we wat geschreven hebben en er is in de tussentijd vee; gebeurd :D

Na cape tribulation zijn we naar palm cove gegaan, dat is een strand boven cairns. Daar hebben we een paar dagen op een camping gestaan. We wilden zo snel mogelijk beginnen met duiken, maar helaas was er voor onze groep pas donderdag weer plek. We moesten dus een week wachten. Een paar dagen op de camping gestaan en daarna besloten om een paar goedkope hengeltjes te kopen bij de K mart om op barramundi te gaan vissen bij lake tinaroo! Bij lake tinaroo ingecheckt op een camping, bij een geweldige campingbaas :P de hele tijd grapjes maken enzo, en hij zei dat als er nog mooie meiden zouden komen dat hij ze dan bij ons op het veldje zou zetten. Naja wij spullen op onze plekken neergegooid en daarna in de regen en wind proberen barramundi's te vangen! Een paar uur later, nat en hongerig gingen Rik, ik en erik-jan terug naar de camping om ff wat eten te halen. Staan daar 2 nederlands meiden die bij ons op het veldje staan :P Wij eten gekocht en terug naar daan en HP om het nieuws te vertellen, ze geloven ons natuurlijk niet en denken dat er 2 hele dikke engelse kerels naast ons staan ofzo. Prachtig natuurlijk als we s'avonds bij de tent zitten en de meiden (sophie en simone) komen terug :P

De hele avond gezellig gezeten en spelletjes gespeeld. Simone vertelde nog griezel verhalen over matilda..

Volgende dag was het weer wat beter gelukkig, maar we hoorden van de campingbaas dat het de laatste tijd haast onmogelijk is om barramundi's te vangen. Zelfs de profs hebben er moeite mee :( Dan toch maar een dagje relaxen bij het meer en zwembad.

S'avonds met zijn allen gebarbequed, en de volgende dag terug naar cairns voor onze medical. Iedereen werd fit bevonden, dus konden we de volgende dag in alle vroegte beginnen aan onze duikcursus. Het ochtend gedeelte was les in de klas en s'middags werd de groep in 2en gedeelt om met je eigen instructeur het zwembad in te gaan. Er waren 2 instructeurs, Warren en Teresa. Wij kregen Teresa, volgens Warren erg streng maar dat was helemaal niet waar. Was echt heel tof! s'middags hele tijd in het zwembad gelegen, 16 baantjes getrokken en 10 minuten watertrappelen om te kijken of je fit genoeg bent en daarna je spullen in elkaar zetten, en weer uit elkaar halen, en weer in elkaar zetten.. en weer uit elkaar halen en vervolgens weer in elkaar zetten :P Daarna wetsuit aan, bcd met fles op je rug, flippers aan, masker en snorkel op en het water in! Dan voor de eerste keer adem halen onderwater, heel apart :)

s'Avonds terug naar het hostel, vroeg je bedje in want de volgende dag er weer vroeg uit. Deze keer begonnen we in het zwembad en eindigden we in de klas, tussendoor nog naar de prodive shop geweest onze spullen klaargezocht, en een masker en snorkel gekocht omdat dat wel veel lekkerder is, dan er eentje van hun lenen. Daarna in de klas examen gemaakt, 0 foutjes! :)

De laatste instructies gekregen en daarna naar het hostel, spullen pakken, en masker insmeren met tandpasta zodat hij niet gaat beslaan :P

Zaterdag ochtend werden we om 5.50 opgehaald door Warren, en om een uur of 7 vertrok de boot richting het great barrier reef! Toen om ongeveer 11 uur was het dan eindelijk zover... De eerste duik in de oceaan. Spullen klaargezet, wetsuit aan bcd aan, masker op en... the giant leep het water in! Echt onbeschrijvelijk hoe het is om daar tussen het koraal en de visjes door te zwemmen en gewoon adem te kunnen halen! We moesten de eerste 4 duiken nog wel oefeningen doen voor onze padi, maar er bleef genoeg tijd over om het koraal te bekijken. Toen we het water uitkwamen stond er meteen alweer lunch voor ons klaar, daarna logboek invullen. Nog ff op het dek zonnen en dan weer het water in! Weer oefeningen gedaan, en wat rondgezwommen, schildpad heel relaxed rond zien zwemmen en ook nog wat roggen en 2 barracuda's gezien, en voorderest natuurlijk alle andere prachtig gekleurde vissen!

S'avonds vroeg naar bed, want je wordt toch best wel moe na zo'n dag en de volgende dag moesten we er weer vroeg uit. We vaarden elke keer naar andere delen van het rif, en naar steeds mooiere plekjes. Ochtend duik ging goed, dus nog maar 1 duik te gaan en dan hebben we onze padi! Toen alleen een klein probleempje.. Ik kon bij de 4e duik 1 oor niet meer klaren :( De hele tijd proberen maar het lukte niet dus moest ik terug naar de boot :(

Gelukkig na wat wonderneusspray van hp, heb ik er daarna geen last meer van gehad dus kon ik alsnog de oefeningen doen die ik nog niet gedaan had. Had toen dus wel 1 duik minder maarja alles beter dan helemaal geen duiken meer. Ik ging deze keer met jim mee, dat was de dive supervisor, hij nam 2 italianen mee die voor de eerste keer doken. Hij moest ze de hele tijd aan hun gasflessen meeslepen :P Oefeningen gedaan en daarna gewoon verder gezwommen, een zeekomkommer opgepakt om aan de italianen te laten zien, nemo gevonden, en op 50 cm van een schildpad gezwommen! Onderweg Teresa tegengekomen, ok? OK! ook blij dat het nu wel goed ging :D

we hebben ons toen opgegeven voor de adventure cursus, met je padi open water mag je tot 18 meter diepte en met je adventure mag je tot 40 meter! We moesten dan nog 3 duiken doen, een nachtduik, een deepdive en een andere naar keuze, dat werd de boatdive.

s'avonds eerst een nachtduik, iedereen met een lamp het water in, allemaal kreeften gezien en nog een stukje van een haai, we zwommen achteraan de rij en ik zag nog net de staart van de haai de hoek om gaan. We moesten ook nog wat oefeningen doen voor onze adventure cursus, we moesten een stukje zwemmen op kompas en na een tijdje zwemmen aanwijzen waar je dacht dat de boot was. Ging allebij goed :) Daarna op de boot nog wat spelletjes gedaan.

Volgende ochtend vroeg de deepdive, Warren zou met ons meegaan maar kon zijn oor niet klaren dus die moest weer naar boven, Teresa nam het toen over. Afgedaald naar 30 meter diepte en vanaf 27 meter komt er zoveel stikstof bubbeltjes in je bloed dat je er een beetje dronken ofzo van wordt. Rik zat bijv. te overwegen om zjin snorkel in te doen ipv van zijn regulator :P Ook kan je op die diepte een ei openmaken zonder dat hij uit elkaar gaat, het eiwit blijft dus gewoon om het eigeel heenzitten. Daarna weer naar boven, 1 duik overslaan omdat we anders in de decompressie zone zouden komen en s'middags de boat dive, we gingen met een speedbootje naar het einde van dat rif en moesten daar als james bond het water in :P daarna gewoon verder duiken. En onze adventure certificaat was binnen :) Teresa zei zelfs dat als je ons zag duiken dat je dan niet zou zeggen dat we pas net begonnen waren! :)

Toen zat de trip er helaas alweer op, en gingen we terug naar cairns. s'avonds een afscheid BBQ, was erg gezellig, en vandaag eindelijk weer eens uitslapen :)